Tomrummet som ”aldrig” fylls - Maja Lindholm

Tomrummet som ”aldrig” fylls - Maja Lindholm

När jag vaknade upp, var jag fortfarande trött. Alltid. Tomheten som kändes i kroppen gjorde att musklerna inte kände för att användas. Det var svårt att ta sig till badrummet, det var svårt att äta frukost, det var svårt att ta sig till tåget, det var svårt att jobba. När jag var påväg till jobbet la min kropp av direkt och jag somnade på tåget. När jag var påväg hem hände samma sak. När jag var hemma var jag för tom för att ens ha intresset för att se en serie eller laga en god middag. Jag ville bara lägga mig ner.

Den här tomheten, det var hopplöst. Hela mitt liv kändes som ett skämt. Vad var meningen med allt det här? Ska jag känna såhär för alltid? Jag såg inget ljus, allt var bara mörkt.

 

Tankarna och oron som pågick i mitt huvud - Är jag verkligen på rätt plats i livet? Vill jag bo kvar i den här staden? Vill jag jobba på det här stället? Vill jag fortsätta min kärleksrelation? Det gjorde mig helt slut. Jag var matt av att vara vaken för då började jag tänka på livet. Och insåg sedan att allt känns hopplöst. Jag var rädd för allt.

Nån sa till mig, ”det löser sig, du kommer bli glad igen, tiden läker såren”. Men jag bara ryckte på axlarna och kunde inte tro på vad personen sa till mig. Vadå allt kommer bli bra? Jag är nere på botten och vet inte hur jag ska ta mig upp, det kommer inte lösa sig. Idag förstår jag vad dem menade, men för en som är nere på botten kan man inte ta emot den informationen.

Jag i det läget behövde egentligen bara höra - gör det som känns bra för dig just idag, ta dag för dag, om det känns för jobbigt - ta timme för timme, om det känns för jobbigt - ta minut för minut. Du kan inte göra något mer än det just nu, eftersom du mår så pass dåligt.

Att känna sig tom är en mardröm. Du har mycket ideér men är för nerbruten för att göra någonting. Du vill ge dina nära uppmärksamhet men inser sedan att du inte har nån energi att ens le åt dem. Du vill göra dig fin och fräsch men du undviker dig själv i spegeln.

Om du har liknande känslor just nu - ta timme för timme och gör bara det du orkar med just nu. Resten kommer lösa sig när du känner dig bättre, det kan du tänka på då. Nu ska du bara göra det som känns bäst för dig, i nuet.

Om tankarna eller oron tar över allt för mycket, sätt dig ner och gör denna andningsövning:

(Räkna i huvudet när du andas, och lägg en hand på magen för att känna hur magen lyfts och sänks när du andas så du slipper andas med bröstet som redan känns tungt)
Andas in - en, två, tre
Andas ut - en, två, tre, fyra, fem (och stanna i andningen en aning innan du andas in igen om du kan)

Upprepa 10 gånger eller mer tills du känner dig lugnare. Glöm inte bort att du är stark och att du inte är ensam i det här.

Vad tyckte du om inlägget? 

Kommentera, dela med dina vänner och gilla oss på Facebook 

 
 
 
 

-

 
Close

50% Avklarat

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.