Tips till dig som inte lider av psykisk ohälsa - Sissela Bremmers

Tips till dig som inte lider av psykisk ohälsa - Sissela Bremmers

Jag skrev detta inlägg på mitt instagramkonto, @nusnackarvi, som gav sådan fin respons!

Trots att psykisk ohälsa är ett av de vanligaste skälen till sjukskrivning och ett av våra största folkhälsoproblem, så möts många som mår dåligt av okunskap och fördomar.

Därför, har jag samlat några tips till dig som INTE lider av psykisk ohälsa:

  • Sluta säg ”Det sitter bara i ditt huvud”.
    Det är inte ”bara” när det kommer till oss som känner som vi gör. Det är vår verklighet.

  • Sluta säg att det är ”bara” till att söka hjälp, för det är det inte. Sluten och öppenvården är överbelastade och har inte alltid möjlighet att ta emot en samma dag.
    Och när man mår såpass dåligt, har man ibland svårt att finna rätt ord.
    Du kan hjälpa till genom att åka med den som mår dåligt till läkaren, förklara hur hen mår och vad hen behöver.

  • Säg inte att vi är egoistiska och självömkande.
    Vi vill inget annat än vara fria från dessa tankar om självhat. Man väljer dem inte, självhat grundar sig i vad man fått höra och gå igenom.

  • Sluta säg ”Ryck upp dig”, säger du det till någon som har hjärtproblem eller brutit ett ben? Fråga istället vad du kan hjälpa till med för att förstå bättre.

  • Säg inte att man är lat för att man inte orkar göra något en dag. Ångest tar energi från oss, håller oss sömnlösa om nätterna.

  • Sluta tänk och säg ” Varför är hen så arg/känslig?” Eller ”Varför är hen så ofokuserad?”
    Detta är väldigt vanliga symptom på bl.a. depression och ångest.
    Tänk istället ”Hen mår nog inte bra. Vad kan jag göra för att hjälpa?”

  • Bara för att det inte syns, betyder det inte att det inte existerar!

Detta är för många en vardag, för personer med alltifrån ätstörning, funktionsnedsättning, depression, panikångest, personlighetsvariation, utmattning osv.

Vi är många som lever i det tysta för att samhället saknar förståelse och kunskap.

Jag längtar till den dagen vi slipper känna oss som en börda, när vi inte blir dömda längre utan får rätt hjälp direkt. 

-----
Vill du kontakta Sissela? Gör det på Instagram: @nusnackarvi
-----
 
Har Ångestskolan hjälpt dig på något sätt och du vill hjälpa tillbaka? Då kan du Swisha valfri summa till 123 666 14 82 för att stödja arbetet och hålla sidan vid liv. Varje krona hjälper oss att fortsätta vara annonsfria!
 
Ta hand om dig
Eric 

Vad tyckte du om inlägget? 

Kommentera, dela med dina vänner och gilla oss på Facebook 

 
 
 
 

-

 
Close

50% Avklarat

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.