Prestationsångest och tentaångest - Magdalena Fredriksson

Prestationsångest och tentaångest - Magdalena Fredriksson

Nu var det ett tag sedan jag skrev här. Som många andra stressar jag på med jobb, studier och att parera ett privatliv. Men vet ni? Om ganska exakt en vecka tar jag examen! Och det är så oerhört efterlängtat och framför allt skönt. Som jag stressat, pressat och kämpat. Det ska bli så skönt att få släppa taget om denna period och äntligen få göra det jag finner som mest intressant och meningsfullt - att få hjälpa människor som mår dåligt psykiskt.

Men förmodligen vill ni inte läsa om hur värdefullt och meningsfullt jag tycker det är att arbeta med och hjälpa andra människor, eller hur skönt det är med examen utifrån att få göra det man allra helst vill. Så istället tänkte jag skriva om prestationsångest och tentaångest (eller kanske i bredare form, examinationsångest). För det är något jag själv har problem med, vilket också är en stor anledning till att jag tycker det ska bli skönt med examen. Trots att jag kommer sakna min fantastiska handledningsgrupp och roliga, smarta kurskamrater och intressanta föreläsningar så kommer jag absolut inte sakna tentor, uppsatser och andra examinationsformer.

Men trots tentaångest och ångesten över att alltid behöva prestera (och i förlängningen för min del, ha kontroll) så har jag likt förbannat pluggat i 4,5 år och utsatt mig för ångesten. En värdefull kunskap för mig har varit att lära mig att bli mer objektiv gentemot mig själv - jag behöver inte bli min ångest, eller de tankar och känslor som den består av. Och den ska inte hindra mig från något i detta liv. Detta är sådant jag lär ut till mina klienter, men som terapeut är man sitt eget verktyg och att själv må dåligt utan att försöka hantera det är rent motsägelsefullt. Alla har vi rädslor och saker som skrämmer oss, men det viktigaste är att det inte får hindra en från att göra det man vill och tycker är viktigt. Att ha en fobi för ormar är inget man behöver lindra eller bota, men är största drömmen att jobba på ett zoo så kanske det är alldeles nödvändigt att konfronteras med rädslan. Så försöker jag leva mitt liv, och jag försöker hjälpa mina klienter på samma sätt.

Först och främst - vad är prestationsångest och tentaångest/examinationsångest? Enligt en vetenskaplig definition är tentaångest/examinationsångest ett emotionellt stadie med tre åtföljande kluster av symptom och reaktioner - beteendemässiga, affektiva och kognitiva symptom. Beteendemässiga reaktioner kan vara att man prokrastinerar (skjuter upp det man ska göra, såsom att börja plugga för sent innan en tenta och göra annat istället), medan affektiva kan vara fysiska reaktioner som spänningar och värk. En av de vanligaste kognitiva reaktionerna är istället en överdriven oro och ältande över prestationsmomentet, såsom en tenta eller redovisning, då man kan oroa sig över allt från vilka frågor som kommer till vilka konsekvenser som blir om man inte klarar det. Tentaångest och examinationsångest är en typ av ångest, så självklart finns de vanliga symptomen med - svårt att sova, illamående, hjärtklappning, magproblem och muskelspänningar, likväl som de tankar och obehagskänslor såsom rädsla som kommer med ångesten. Det är bara det att denna specifika form av ångest kommer i relation till tentor och examinationer, den finns inte (alltid) där i vanliga fall och i andra situationer. Vill ni läsa mer om detta finns böcker och artiklar av Spielberger (typ en av de som forskat och skrivit mest om tentaångest sedan 70-talet) samt Deffenbacher och Zeidner.

Tentaångest är inte bara en specifik typ av ångest utan också en ännu mer specifik typ av prestationsångest. Enligt Psykologiguiden är prestationsångest en stark rädsla hos en person att inte kunna genomföra den prestation som begärs av honom eller henne. Här tror jag att många av oss känner igen oss. Jag själv är inte drabbad av någon typ av prestationsångest som är generaliserad, men i situationer där det är tydligt att jag måste prestera (som på en tenta eller i en uppsats), då rasslar ångesten till. Jag har också ett grundläggande tankemönster om att alltid jobba på och prestera, men egentligen ger det mig ingen jätteångest. Det är bara dessa akademiska moment av prestation som ger mig ångest. Däremot vill jag så långt det går ha kontroll över situationer och har en tankefälla om att jag alltid kan lyckas om jag bara kämpar på, och gör jag inte det är det bara att jobba hårdare. Inte alltid så lyckat, men det återkommer jag till i ett annat inlägg. Jag tror i alla fall att det är en bidragande orsak till min tentaångest.

Vad kan man då göra för att hantera tentaångest eller prestationsångest? Jag kommer inte gå in på några livsomvälvande strategier då jag tänker att dessa måste vara så detaljerade och individspecifika som möjligt utifrån den person jag möter, men några generella tips finns.

För det första tycker jag det viktigaste är att fundera över vad som ger dig tentaångest/prestationsångest, och gör detta på ett nyfiket sätt. Skriv en lista och var så specifik du bara kan i detaljer om situationer, känslor och hur du beter dig inför och under situationen. Se sedan över om du kan göra något för att påverka eller förändra situationen - behöver du sätta igång att plugga tidigare och strukturera upp vad du ska kunna, eller behöver du helt enkelt våga utsätta dig för tentan och ångesten som kommer därtill? Vad gör du i vanliga fall och vad skulle du kunna testa att göra istället? Finns det inga andra möjligheter eller om du helt enkelt upptäcker vissa aspekter som du inte kan påverka - acceptera då. Var schysst mot dig själv, erkänn att du har det jobbigt och att det faktiskt är accepterat att ha tentaångest eller prestationsångest. Behandla dig själv som din bästa kompis och ge dig själv råd därefter. Det finns en drös övningar för acceptans, som jag inte kommer gå in på här, men bland annat mindfulness är bra både för att slappna av, fokusera/omfokusera och acceptera sin situation och sina känslor för vad de är. En notis här är att acceptans och mindfulness, tvärtemot vad vissa påstår, kan vara oerhört svårt att lära sig - det var det för mig, och jag vet många som känt likadant. Så funkar det inte direkt, ha tålamod - och öva! Särskilt det sistnämnda är viktigt.

Vidare brukar det åtminstone hjälpa mig att tänka på målet. Jag själv hade en typisk tendens att undvika jobbiga saker, och ibland är det min första tanke att skippa jobbiga saker, men då tänker jag istället - vad händer om jag undviker? Jo, problemet kvarstår. Tentan ska skrivas vid ett annat tillfälle, jag bara skjuter på det och det blir obehagligt då istället. Och vad är egentligen målet med det jag ska göra? Jo, att jag ska ta examen. Och det vill jag verkligen. Så, eyes on the goal, vad målet nu än är. Se det jobbiga som nödvändiga trappsteg till toppen som är målet. Det är också viktigt att se till att man mår så bra man kan i övrigt, genom att återhämta sig och vila både fysiskt och mentalt samt att göra saker som ger en energi och glädje. Balansera de tuffa måsten som finns med glädjande inslag som du faktiskt väljer att göra, endast av glädje och vilja.

 Om du som jag lider av tentaångest så finns det hjälp att få, i de fall man känner att man faktiskt behöver hjälp av någon annan. På högstadiet och gymnasiet ska kuratorer finnas, och på högskolor och universitet finns ibland kuratorer men ofta psykolog-och terapeutstudenter som tar emot klienter på en skolmottagning. Ibland kan man behöva endast ett stödsamtal och ibland en längre terapi, men att få prata med någon och få förståelse men även distans till sin ångest kan hjälpa väldigt mycket!

Ta hand om er i dessa stressiga tentaperioder innan jul. Jag står där med er och vi kommer fixa det.

Vad tyckte du om inlägget? 

Kommentera, dela med dina vänner och gilla oss på Facebook 

 
 
 
 

-

 
Close

50% Avklarat

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.