Se föreläsning

Ohälsosamt hälsosam - Malin Andersson

*malin andersson prestationsångest stress träning

Träning är bra mot stress, eftersom träning höjer adrenalin, noradrenalin och kortisolnivåerna (samma ämne som frigörs vid stress) men bara under själva träningspasset, för att sedan sjunka till en nivå som är lägre än innan träningspasset. Vid stress ska kroppen alltså kunna hantera dessa påslag bättre än för en person som inte tränar.

Träning är även bra mot en mängd olika saker, som depression och utmattningssymtom. MEN trots att träning ÄR bra så finns det även ett väldigt komplext samband. När träningen blir ytterligare ett stressmoment och träningen är intensiv så kan det istället leda till att den bidrar till stressrelaterad ohälsa. Många som blir stressade börjar plocka bort saker, oftast blir det träningen som ryker först. För mig, som tränat väldigt mycket och kontinuerligt sedan jag var 15 år, var träningen det absolut sista som jag plockade bort. Jag försökte in i det sista få till minst tre träningspass i veckan, gjorde jag inte det så ansåg jag att det var lite träning. Träningen för mig blev istället någonting jag använde som en slags självmedicinering mot mina utmattningssymtom, min stress och depressionsproblematik. Min kropp blev sliten, trött och skadad av all fysisk och psykisk överbelastning, ändå var det alltid någonting som triggades inom mig i en träningsmiljö. ”Vad gör de andra”, ”vad orkar dom”, ”jag måste vara bäst!” är tankar som alltid funnits i mitt huvud.  I slutändan tränade jag sönder kroppen, belastade mig själv både fysiskt och psykiskt alldeles för mycket och stävan efter att vara hälsosam blev ohälsosamt.

Idag tog jag ett jättekliv i min utveckling då jag har deltagit på en ”kom-igång-grupp” hos min hälsocentral. Jag var tvungen att lägga min utbildning (kandidatexamen i hälsovägledning), yrkesperson (personlig tränare) och min prestationsångest åt sidan och…. bara vara. Min uppgift idag var inte att prestera, förbereda, fokusera eller hjälpa någon annan utan bara dyka upp och delta. Enkelt kanske man kan tycka, men eftersom jag får ett enormt stresspåslag och ångest av att ens närma mig ett gym numera så är det ett stort steg att ta. Idag lämnade jag över ansvaret till min fysioterapeut. Hennes största uppdrag var att bromsa mig, vilket gick över förväntan. Kanske för att jag för första gången i mitt liv inte ha krav på mig själv gjorde detta träningspass till ett av det bästa någonsin.