”Mirakelmedicinen” träning, eller? - Tove Östman

Innan du börjar läsa: Jag har inte erfarenhet av träning ihop med andra typer av psykisk ohälsa än ångest och kommer därför bara skriva utifrån perspektiv ångest.

Senaste året har nyheterna svämmat över av artiklar om hur bra fysisk aktivitet är mot ångest. Man kan till och med få träning utskrivet på recept. Träning beskrivs som ”mirakelmedicinen som ska bota din psykiska ohälsa”, men är det verkligen en mirakelmedicin? Vad de inte skriver om är hur svårt det är. Hur känslan efter ett konditionspass är nästan identisk med panikångest och att det inte är så himla lätt att åka till gymmet när det är en vinst att ens gå upp ur sängen.

Hur gör man då? Hur tränar man med ångest? Jag är ingen expert, men jag tänkte dela med mig av mina bästa tips och tankar kring träning med ångest och psykisk ohälsa.

  1. Belöna dig själv! Gör en lista över saker som du tycker om, och se till att göra det efter att du har tränat. Det kan vara allt från att köpa en ny tröja till att äta middag med en vän.

  2. Var nöjd över din prestation. Jag tänker ofta på att jag är så dålig som bara orkar springa 5 kilometer och inte 7, eller lyfta 30 kg och inte 50. Tänk inte så, att du ens kom iväg och tränade är superbra!

  3. Gå inte ut för hårt. Särskilt när det gäller konditionsträning kan det vara väldigt obehagligt. Hög puls, andfåddhet, yrsel, illamående. Det feltolkas lätt som panikångest. Börja därför lugnt, kom hem med lätta ben efter första passen och trappa långsamt upp tempot för att vänja dig. Risken att skada sig är också stor om man inte är van att träna. Trappa upp belastningen över några veckor så får du en mycket härligare start!

  4. Hitta en träningskompis! Det är lättare att ge upp, eller skippa träningen när man är själv. Hitta någon som kan motivera dig! Dessutom är det mycket roligare att träna ihop:)

Det är lättare sagt än gjort. Jag är sällan nöjd över ett träningspass. Jag har svårt att springa ”lätta pass” för att vänja mig. Det är lätt att skippa belöning eller känna att man inte är värd det. Jag måste ständigt påminna mig själv om att jag inte tränar för att bli någon idrottare, jag tränar för att må bra!

Har ni några bra tips för att komma igång och hålla i träningen när man lider av psykisk ohälsa? Dela med er! 

-----
Vill du kontakta Tove? Gör det på 
Instagram: tove1
-----
 
Har Ångestskolan hjälpt dig på något sätt och du vill hjälpa tillbaka? Då kan du Swisha valfri summa till 123 666 14 82 för att stödja arbetet och hålla sidan vid liv. Varje krona hjälper oss att fortsätta vara annonsfria!
 
Ta hand om dig
Eric 

Vad tyckte du om inlägget? 

Kommentera, dela med dina vänner och gilla oss på Facebook 

 
 
 
 

-

 
Close

50% Avklarat

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.