Du är INTE din sociala ångest - Eric Bergström

Du är INTE din sociala ångest - Eric Bergström

Idag tänkte jag berätta om en läxa jag lärde mig tidigt i min utbildning inom social ångest. Det var då lite svårt att förstå eftersom jag under väldigt lång tid intalat mig att jag bara fick leva såhär, men efter ett tag lärde jag mig att det inte behövde vara så. Idag tänkte jag alltså utmana myten om att social ångest är en del av vår personlighet som inte går att förändra.

När du var liten sa kanske någon till dig att "du är blyg" eller "du är väldigt tyst". Detta kan tas som att social ångest är en del av din personlighet och identitet. Att det är något du föddes med eller har utvecklat med din uppväxt, precis som ditt hår eller andra delar av kroppen. Sanningen är dock att social ångest inte är en del av dig.

Tänk såhär: Är du ångestfylld eller blyg hela tiden? Är du lika ångestfylld när du pratar med någon ny som när du pratar med din bästa vän? När du pratar inför en stor grupp eller inför en person?

Nej det är du såklart inte.

 

Social ångest är ett inlärt beteende

Det är några mentala och fysiska beteenden som du lärt dig att använda för att reagera på hot i vissa situationer. Vilken grad och antalet beteenden beror på situationen. 

Här är några exempel:

- Du kanske har svårt att hålla konversationer med främlingar, men det finns förmodligen någon eller några personer i ditt liv som du kan prata med hur lätt som helst.
- Du kanske har svårt att hålla ett tal inför många personer utan att svettas och skaka, men kan prata med en person utan problem.
- Du kanske inte kan hålla ögonkontakt med en person som du skräms av (som en chef eller polis) eller är attraherad av, men med andra är det mycket lättare.
- Du kanske är tyst och svår att höra när det är många personer som lyssnar, men kan prata hur högt du vill i ett privat rum.

Det viktiga att förstå här är att ingen är blyg eller ångestfylld i varje del av livet. Det handlar alltid om specifika situationer.

Så sluta anta att social ångest är en del av din personlighet och att göra den till en oföränderlig identitet.

Säg inte "Det är bara sån jag är."
Säg istället: "I den här situationen tänker/känner jag eller beter jag mig..."
Då har du all makt att kunna förändra dig själv.

Social ångest är en uppsättning tankar och beteenden som du lärt dig att använda i vissa sociala situationer. Det betyder också att du kan lära om dessa tankar och beteenden samt ersätta dem med nya.

Du behöver bara förstå att grunden i social ångest är några dåliga vanor som du blivit fast med. Om du kan fixa till dessa dåliga vanorna kommer din ångest att försvinna. Så simpelt är det.

Social ångest är inte något du är, det är något du gör mot dig själv - ibland. Det är en inlärd reaktion, inte något du föddes med. Att se dig själv som blyg eller en ångestperson är fel sätt att se på det. Du har all makt att kunna förändra dig själv - om du verkligen vill det.

--

Hur kändes det att läsa detta? Notera vad dina tankar säger i tio sekunder.

Kanske din hjärna gör uppror och säger att det är fel? Det är okej. Allt som är nytt är lite läskigt. Ge tankarna plats och notera bara vad de försöker säga utan att döma dem.

I nästa inlägg kommer vi gå igenom vad syftet med social ångest är. Håll utkik!

Ta hand om dig
Eric

Vad tyckte du om inlägget? 

Kommentera, dela med dina vänner och gilla oss på Facebook 

 
 
 
 

-

 
Close

50% Avklarat

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.