Strategier vid panikångest - Emelie Billman
Hej! Nu kan du boka dina biljetter till mina föreläsningar i maj. Klicka här för mer info! /Eric

Strategier vid panikångest - Emelie Billman

Jag skulle vilja dela med mig av fyra tips för att handskas med en ångest- eller panikattack. Det är inga lösningar utan endast strategier för att göra upplevelsen något mer hanterbar. Eftersom jag inte är utbildad inom ämnet kan jag bara tala utifrån egna erfarenheter och jag väljer att fokusera mer på fysiska övningar än kognitiva. Allt fungerar såklart inte för alla, men kanske för någon.

1: Sprattelgubbar

Panik kan man drabbas av med eller utan anledning och det är ett vidrigt tillstånd. Andetagen kan bli så ytliga att man tvingas kippa efter luft samtidigt som hjärtat skenar och kroppsdelar skakar eller domnar bort. En fruktansvärd upplevelse. Men där kan något så simpelt som sprattelgubbar (krysshopp) hjälpa. Jag vet att det låter för enkelt för att vara sant men en attack kan förkortas rejält genom att man riktar och kör slut på kroppens energi snabbare än vad attacken själv skulle ha gjort.

2: Spring för livet

När kroppen drabbas av panik går samma signaler igång som hos en grottmänniska, jagad av ett lejon. Så varför inte bara göra det som hjärnan vill och kubba för allt vad benen bär? Då menar jag inte att du ska gå och byta om till fashionabla träningskläder och fotvänliga löparskor för att sen bege dig ut på en härlig joggingtur i solskenet där du djupandas i takt till Eye of the Tiger. Jag menar spring bara. Skit i allt. Och ja, du kommer att se ut som en galen person när du kubbar barfota iklädd pyjamas nerför gatan, men so what? Ångest är ju vår lilla galenskap. Det fina med denna strategi är att man inte behöver springa särskilt långt när man springer för livet. Du springer bara tills kroppen inte orkar mer. Därefter tvingas du att stanna och går automatiskt ner i djupandning på grund av flåset. Och med djupandning kommer vadå? Lugn.

3: Samla ihop dig själv

När jag går in i en affär får jag rejäl ångest. Andningen blir hetsig, pulsen ökar, jag får tunnelseende, blir ljuskänslig och jag drabbas av yrsel. Ibland går tillståndet så långt att jag upplever en svimningskänsla. Under dessa stunder känns det ungefär som att mitt medvetande befinner sig överallt i rummet utom i mig själv. Har du liknande upplevelser och inte vill använda strategi 1 eller 2 (och framstå som en galen på offentlig plats) kan du istället hitta ett hörn där det är relativt folktomt och stanna upp där. Föreställ dig sen hur du samlar ihop dig själv från rummet och åter landar i din egen kropp. Medan du gör detta kan du också vara medveten om din andning; försök inte styra den utan notera bara hur den rör sig. Denna strategi innebär inte att man blir fri från de fysiska fenomenen men de lugnar sig något. När du är någorlunda okej ska du se till att gå långsamt genom affären eftersom det hjälper dig att behålla känslan av att vara samlad.

4: Barnställningen

Du vet när man har lite mer generell ångest och trycket över bröstet blir så tungt att man knappt får in något syre? När det blir så svårt att andas att revbenen värker och till och med knakar ibland? Då finns en övning som ofta fungerar väldigt bra. Lägg dig på knä med pannan i golvet (som om du skulle be) och placera armarna utmed sidorna eller rakt fram. Denna yogaposition är väldigt effektiv när man vill avlasta de spända och ömma lungorna genom att få ner andetagen i magen istället.

Vad tyckte du om inlägget? 

Kommentera, dela med dina vänner och gilla oss på Facebook 

 
 
 
 

-

 
Close

50% Avklarat

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.