JUST NU: Boka dina biljetter till våra öppna föreläsningar i april!

Nyårslöften och hur man håller dem - Magdalena Fredriksson

Idag är det den 30e december och snart återstår knappt en dag av år 2017. Vilket händelserikt år det varit, i alla fall för mig. Jag tog min examen som steg 1-terapeut i KBT vilket verkligen varit en highlight för mig i år. Men 2017 har också varit ett oerhört kämpigt år på många sätt och vis. Utbildningen har varit en av dessa saker, och det har tagit mig cirka två veckor att verkligen börja slappna av och vila i allting. Nu ser jag fram emot att “bara” jobba, och läsa de böcker jag vill och som intresserar mig, utan att känna stress över tentor, uppsatser, inlämningar och diverse andra akademiska prestationsmoment. Jag hoppas också få testa nya utmaningar och kanske ett nytt jobb, som går mer i linje med det jag vill göra. Men nog om det.

På tal om det nya året, 2018. Som varje år så försöker jag ha nyårslöften (som jag ändå aldrig håller) likt många andra. Man ska sluta äta onyttigt, man ska sluta moffa godis, börja träna och gå ner i vikt… och allt vad det är. Jag tycker nyårslöften är hur bra som helst, men kruxet är kanske också att det är lättare att komma på dem än att faktiskt genomföra dem. Så har det i alla fall varit för mig. Kanske har jag heller inte lockats tillräckligt mycket av dem, för jag tror att många av oss skapar löften som man “ska” ha. T.ex. gå ner i vikt eller sluta äta onyttigt.

Jag försöker istället utvärdera hur det här året varit och vad jag saknat, så jag sedan kan sätta upp mål för 2018 som går i linje med hur jag önskat att det var istället. Till exempel har jag mest suttit hela året - på stolen på mitt kontor, i skolbänken, framför datorn med diverse skoluppgifter, i bilen på jobbet, och sedan i soffan på kvällen. Alldeles för stillasittande för att det ska vara hälsosamt. Här försöker jag också att tänka på att må bra, inte vikt eller utseende. Så i år vill jag röra på mig mer. Jag har också isolerat mig i perioder (mycket på grund av min prestationspersonlighet, där jobb och studier går före det mesta), så i år vill jag ha mer av det sociala med familj och vänner. Jag har också en tanke på att sluta snusa, men ärligt talat är det inte prio ett av målen så förmodligen blir det inget av det - inte just nu. Jag försöker alltså formulera mål som ska ge mig mer av det jag saknat, istället för att uppnå något bara för att. Mitt fokus 2018 är att må bra, både fysiskt och psykiskt, och att därför fokusera mer på social samvaro och att ha roligt, än att prestera. Jag vill helt enkelt hitta en bättre balans mellan dessa.

Jag antar att ni är fler därute som kommer skapa nyårslöften, eller åtminstone mål eller förhoppningar inför det nya året. Så därför tänkte jag komma med lite tips som kanske kan vara hjälpsamma inför påbörjandet och bibehållandet av era nyårslöften (eller vad ni väljer att se dem som).

Det första är att försöka göra konkreta mål, så man vet till punkt och pricka hur man ska göra för att uppnå dem. Diffusa mål som “gå ner i vikt” funkar för vissa med oerhörd viljestyrka, men jag är åtminstone inte en av dem. Istället kan man ha det som ett övergripande mål, med mindre, mer konkreta delmål på vägen. Till exempel att röra på sig 30 minuter 3 dagar i veckan men valfri aktivitet, eller mer strukturerade mål som “gå på dans 3 gånger i veckan”. Egentligen är jag rätt anti den kroppshysteri som finns och att man ska gå ner i vikt (om det inte är på grund av rent fysiska, hälsomässiga skäl), så skulle jag ha en klient med detta mål (som inte är objektivt överviktigt) skulle jag istället försöka få klienten att fokusera på andra mål runt detta. Till exempel komma ut mer, få bättre kondition, bli piggare & gladare, etc.

Ihop med konkreta mål hör handlingsplan. Skriv ner ditt övergripande mål, delmålen, och kanske tid. Exempelvis att börja med en promenad en gång i veckan (om du varit väldigt stillasittande) de två första veckorna, för att sedan checka av och gå vidare till steg 2 som är att gå två gånger i veckan under nästkommande veckor. På detta viset har man något att förhålla sig till och kan se sina framsteg svart på vitt, som kanske också ökar motivationen till att öka på lite mer.

Att ha positiva mål är nästan ännu viktigare. Med positiva mål menar jag att ha mål som innebär att man faktiskt börjar med eller gör saker, istället för att bara ta bort eller sluta med. Detta för att det helt enkelt inte är lika effektivt med “negativa” mål (eg. negativt formulerade). Att helt sluta äta godis kommer förmodligen vara väldigt svårt att genomföra, delvis för att det är ett invant beteende som hör starkt ihop med vårt belöningssystem, men också för att det är ett tråkigt, omotiverande mål för många. Bättre är då kanske att ha som mål att “äta grönsaker istället för godis tre dagar i veckan” - man byter ut den dåliga vanan mot något annat, vilket är lättare att genomföra än att helt abrupt sluta och ha förbud. Förbud mot oss själva funkar sällan. En nyckelaspekt i att formulera “positiva” mål är att helt undvika ord som “inte, aldrig, alltid”. Att alltid ta cykeln istället för bilen kommer inte funka för många när väl snön drar in eller himlen öppnar sig i ett skyfall, eller om du försovit dig. Att bestämma sig för att göra det 3 dagar i veckan har en högre sannolikhet för att du ska hålla löftet/uppnå målet. Att aldrig äta godis är ungefär samma sak - då är det bättre att ha som mål att man någon dag i veckan istället ska äta grönsaker, frukt, you name it!

Sammanfattningsvis tycker jag att man ska målsättningar som får en att må bra, och jag tycker en god utgångspunkt (om man ens ska ha några löften) är att utvärdera året som gått och vad man önskar var annorlunda, på vilket sätt, och vad man kan göra istället för att få det som man önskar att man hade det. Självklart är realistiska mål viktiga här, men om man t.ex. tycker man saknat den sociala samvaron som jag gjort och vill ändra på det, så är det ju ett i allra högsta grad realistiskt mål även om vägarna dit kan se mycket annorlunda ut.

Jag önskar er ett gott nytt år och en god fortsättning, och lycka till med era nyårslöften!

Vad tyckte du om inlägget? 

Kommentera, dela med dina vänner och gilla oss på Facebook 

 
 
 
 

-

 
Close

50% Avklarat

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.